İbrahim Alisinanoğlu | Ülkü Tamer’in Esin Kaynakları

ANA SAYFAİnceleme

İbrahim Alisinanoğlu | Ülkü Tamer’in Esin Kaynakları

İbrahim Alisinanoğlu, Ülkü Tamer'in şiire bakışını biçimlendiren şehri, Gaziantep'in Ülkü Tamer'e nasıl esin kaynağı olduğunu anlattı.

Depremin Birinci Yıl Dönümünde Faik Öcal Yazdı: Hücre İnsan
VEYSEL ALTUNTAŞ GAZİANTEPLİ OKURLARIYLA BİR ARAYA GELİYOR
GAZİANTEPLİ ÖYKÜCÜLER “ALLEBEN ÖYKÜ GÜNLERİ”NDE ANILIYOR

ÜLKÜ TAMER’İN ESİN KAYNAKLARI

İbrahim Alisinanoğlu

Ülkü Tamer, ilkokulu bitirinceye kadar Gaziantep’in havasını teneffüs etmiş, mahalle kültürü içinde yoğrulmuş, bu kadim şehrin kutlu mayasını almıştı.

Yaşadığı mahallesi olan Eblehan Çarşısı’nda Ahilik geleneğinden gelen esnaftan alışveriş yapmış, mahallenin uşaklarıyla sokağın tozunu toprağını teneffüs ederken şehrin öz kültüründen beslenmişti.

Annesi “hayat”ta* yün yıkayıp hallaç pamuk atarken, kadınlar yorgan sırırken dinledikleri…

Konu komşu el birliği ile şire kaynatırken, kurutmalıklar hazırlanırken yakından tanıdı kendi kendisini.

Sokakta oynadığı oyunlar, tandır başında dinlediği hikâyeler, masallar ruh dünyasını zenginleştirdi.

Konuştuğu Antep ağzı, kullandığı deyim ve atasözleri…

Düğünlerde dinlediği maniler, çeyizde oynadığı oyunlar…

İkindi sazları, sahrede yaşadıkları onu ilmek ilmek işlemiş, sanatkâr ruhunu okşamıştı.

Eblahan Çarşısı’nda dinlediği sokak destancıları, ramazan gecelerinin vaz geçilmez eğlencesi Karagöz oyunları, Kayacık Mektebindeki öğretmenleri…

Mahallenin bekçisi, bakkalı, delisi, akıllısı, dayısı, kabadayısı ona gelecekteki hayatın şifrelerini vermişlerdi.   

Onun okulda dâhil olduğu müsamereler, yaptığı münazaralar, önemli günlerde okuduğu şiirler, onun sanat hayatına uzanan yolda birer basamak olmuştu.

Evde Antep Harbi’yle ilgili dinledikleri, yazlık sinemalarda seyrettikleri, bayram yerinde izlediği hokkabazlar ve ip cambazları, şehre gelen tiyatrolarda gördükleri onun şevkini arttırmıştı.

Kuraklık günlerinde mahallenin çocukları ile birlikte elde “çömçe gelin” kapı kapı dolaşırken söylenen maniler…

Soğuk kış gecelerinde dedesinden ninesinden tandır başında dinlediği hikâyeler ve masallar,

Çeyizde, kınada, düğünlerde şahit olduğu güzellikler üstleneceği rolde yerini işaret ediyorlardı sanki.

İşte o atmosferde yeni yeni filizlenen spor kulüpleri, Halkevi kursları, Türk Ocağı konferansları, karartma gecelerinde dinlediği menkıbeler hayal dünyasını şekillendirirken yokluk ve yoksulluk günlerinin acıları sorumluluklarını arttırmıştı.

İşte o çocuk, Küçük Ülkü Tamer, Gaziantep’in yerel kültürü içinde büyüdü, Anadolu’nun kültüründe harman oldu, bu zenginlikler Ülkü Tamer’i, Ülkü Tamer yaptı.

*Hayat: Geleneksel Antep evlerinde etrafı duvarla çevrili iç avlu.

YORUM

WORDPRESS: 0